De meest gestelde vraag die we krijgen (naast ‘wat levert een podcast op?’) is: wat kost het om een podcast te laten maken? En die vraag is eigenlijk heel simpel te beantwoorden. In dit artikel leg ik je uit hoe onze tarieven werken en wat je ervoor krijgt als je een podcast laat maken door ons. Natuurlijk is dit afhankelijk van je doel, doelgroep én extra content die we maken.
Wat kost een podcast laten maken?
Met deze index vlieg je snel naar een onderdeel in dit artikel.
Podcasts hebben zich gevestigd als een krachtig instrument in de marketingarsenaal van Nederlandse bedrijven. In de Podcast Monitor van Markteffect zien we een continue groei in podcastluisteraars. En die luisteraars hebben impact op jouw doelstellingen.
Met een podcast heb je de mogelijkheid om direct en authentiek met een doelgroep te communiceren, thought leadership te etaleren en kwalitatieve leads te genereren.
Voor marketeers en communicatiespecialisten die overwegen een podcast te maken, is een duidelijk financieel overzicht essentieel. De kosten van een podcastproductie variëren aanzienlijk, afhankelijk van de gewenste kwaliteit, strategische doelstellingen en de keuze tussen interne productie of samenwerking met een gespecialiseerd podcast agency. Ik help je graag om een realistisch budget te ontwikkelen en gefundeerde beslissingen te nemen over je podcaststrategie. We belichten de voor- en nadelen van beide productiepaden, zodat je zelf kunt beoordelen welke aanpak het beste aansluit bij je budget en wensen.
De basis: je reden om een podcast te maken
Allereerst wil ik kijken naar de podcast in je contentmix. Wij geloven dat een goede podcast kan bijdragen aan diverse doelstellingen. Zo kan een podcast bijdragen aan:
- Merkbekendheid
- Thought Leadership
- Bereik vergroten
- Prospect- en klant-engagement
- Producteigenschappen grondig uitleggen
Maar ook zien we vaker dat podcast wordt ingezet als leerinstrument. Afleveringen die binnen een organisatie verspreid worden als interne podcast. Dit doen we onder andere voor het COA.
Ook staat een podcast vaak niet op zichzelf: de content die we opnemen, is vaak te gebruiken als:
- Short format video
- Blogposts en artikelen
- YouTube-video’s die supergoed indexeerbaar zijn
- Organische én paid content op LinkedIn, Instagram/Facebook en TikTok
Afhankelijk van de doelgroep bekijken we vaak hoe we podcastcontent extra inzetten. Geheel afhankelijk van je (podcast)budget en contentwensen van de doelgroep.
De kosten van een podcast laten maken
Nu komen we bij het lastige deel: wat kost een podcast? Ik probeer zo eerlijk en gedetailleerd mogelijk te vertellen waar je rekening mee moet houden. Als full-service podcast agency richten we ons op grotere organisaties die een budget hebben om écht met dit prachtige medium aan de slag te gaan. Toch kloppen ook kleinere bedrijven en individuen met een goed plan bij ons aan.
Een dilemma, want ook die helpen we graag. Niet voor niets hebben we ooit ‘podcasts ontwikkelen en laten groeien in het oosten van Nederland’ als missie vastgelegd. Daar hebben we wel iets op gevonden: een podcast-abonnement. Vaak zijn het namelijk ideeën die al verder uitgewerkt zijn en passen bij de organisatie en doelgroep. Als we zo’n klant voor langere tijd kunnen helpen – en ze gaan zelf verder aan de slag met de marketing van een podcast – dan is dit een toffe propositie.
Voor grotere organisaties is dit anders. Daar is de vraag: help ons met het opzetten van een plan & format, de volledige podcastproductie uit handen nemen en de distributie & marketing verzorgen. En dan moet je hier rekening mee houden qua kosten. Ik deel hem in in 3 stappen:
- pre-productie (de voorpret)
- productie (pret-pret)
- post-productie & distributie/campagne (pret-pret)
Stap 1: format & campagne
Het eerste deel van een goede offerte voor een podcast bestaat uit een formatsessie.
Eerlijk gezegd zit hier ook projectmanagement in. Achter de schermen moeten veel afspraken gemaakt worden met de juiste mensen. Met alle agenda’s een aardige puzzel. Zeker bij grotere organisaties toch wel herkenbaar voor je ;-).
In een formatsessie bepaal je de doelstelling, publiek en andere (content)wensen. Hierin nemen we dus ook al distributie en campagnes in mee. Zodat we in het eerste deel van dit traject weten wat er aan het einde opgeleverd moet worden.
Als je formatteert, is het herkenbaar
Daarna gaat ons creatieve team én distributie-team aan de slag. Dit doen we zonder klant erbij. Zo hebben we de speelruimte om met een goed concept te komen.
De uitkomst is een compleet uitgewerkt, onderscheidend en op maat ontwikkeld format. Hierin zijn doelen, doelgroep en vorm samengebracht tot een heldere opbouw van je podcast. Vaak hebben we dan ook al een goede titel. In het formatdocument beschrijven we ook de juiste (paid) strategie om je doelgroep te bereiken. Dat kan met zowel de podcast als met aanvullende short-format video-content.
Wat dit kost? Een overzicht
De formatsessie kost € 2225, dit is inclusief locatiebezoek met een werksessie, interne brainstorm en terugkoppeling. Bijschaven en verder uitwerken tot definitief document zit hier natuurlijk ook bij inbegrepen.
Projectmanagement is nu nog erg afhankelijk van de inschatting van het project. Meestal rekenen we zo’n 16-24 uur. Dan kun je € 2000 bij de offerte optellen.
En nu we toch bezig zijn: we bewaren al het ruwe materiaal voor 12 maanden. Zo kunnen we later altijd extra content maken van eerder opgenomen video en audio. Hier rekenen we € 300 voor, we schaffen voor jouw project extra SSD-schijven aan die we bewaren in onze afgesloten kast.
Voor de eerste stap ben je dus zo’n € 4500 kwijt.
Geen weggegooid geld, want dit is de basis voor een lekker te luisteren, optimaal op de doelgroep en doelstelling afgestemde podcast!
Meer weten over de mogelijkheden en kosten van een podcast? Boek een gratis intake.
Stap 2: podcastproductie
Hier gaat het gebeuren. Format klaar, mensen gereed en opnemen maar! Zo lijkt het althans. Voor de schermen is alles netjes gepleisterd en geplamuurd. Achter de schermen heerst (of heerste) chaos.
Voordat we verder gaan een aantal stappen.
De kosten van design van je podcast
Op basis van het format zoeken we naar audio. Dit kan op maat ontwikkeld worden (€ 2500 – € 3000) of we zoeken met je naar geschikte stock-muziek (€ 250).
Goed artwork wordt vaak onderschat. In ons format doen we al een opzet, maar voor de definitieve versie maken we onderscheidend artwork. Passend bij je organisatie en herkenbaar voor de doelgroep (€ 550).
Als je ook video gebruikt in je podcast, maken we een extra pakket aan visuals voor leaders, bumpers en eindkaarten. Ook voor shorts, want die zijn verticaal. Wij onderschatten het belang van goede shorts en visuals niet. Dit complete pakket kost rond de € 2475.
Podcast kosten – audio-only
Ga je voor alleen een audio-podcast? Dan scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Wij hebben een complete prijs, inclusief selecteren/voorbespreking van gasten en het maken van de draaiboeken. Dat zorgt voor het bewaken van het format. En natuurlijk gasten die een goed verhaal te vertellen hebben.
Een podcast zonder host wordt een janboel. Daarom zeggen we: regel een host. Dat kan ook via ons, we hebben een groot aantal hosts in onze Rolodex.
Ons aanbod bestaat uit:
• Voorgesprek met geïnterviewde(n)
• Uitwerken gespreksonderwerpen en draaiboek per aflevering
• Opnames incl. apparatuur t/m 4 personen in onze studio in Arnhem
• Montage, nabewerking en render tot podcastaflevering (audio)
• Inclusief koffie en thee
De prijs per podcast met alleen audio kost vanaf € 1750 per aflevering.
Podcast kosten – video
Video is complex. Of niet, want onze studio in Arnhem is uitgerust met een Blackmagic camera-systeem (voor de echte uitzoekers, het zijn drie Blackmagic Studio Camera 4K plus G2’s), live geschakeld (al doen we dat steeds vaker met AI, zodat we de handen vrij hebben om mee te schrijven voor pakkende shorts). Daarnaast hebben we onze podcast studio uitgerust met Shure SM7B mics.
Video kost wel meer tijd. Na de opnames zorgen we ervoor dat alles superstrak gemonteerd wordt. En hier is voorbereiding belangrijk. We hebben dan ook handige documenten gemaakt voor gasten.
Met video kunnen we veel extra content maken. Een opsomming:
- YouTube gebruiken als kanaal om ontdekt te worden
- SEO-proof titels
- Hoofdstukken
- Uitgebreide shownotes
- Shorts uit de podcast of extra shorts na de opnames voor meer interactie
- Spotify is ook fan van video – extra bereik
De prijs per podcast als video kost vanaf € 2750 per aflevering.
Leuke, handige en aanvullende extra’s bij je podcast
Als we toch bezig zijn… Laten we kijken naar de aanvullende content. Zo is het voorgesprek en de opname geschikt om een artikel te schrijven. En natuurlijk om shorts te maken voor je andere kanalen. Een mooie manier om mensen naar je podcast te krijgen. En als ze even geen zin hebben in luisteren: hebben ze toch met je (product of dienst) kennis gemaakt!
Artikel laten schrijven
Een artikel laten schrijven kost € 450.
Uitdeelkaarten
Old-school maar doeltreffend: je artwork én QR-codes naar je podcast op 10×10 cm kaarten. Simpel te maken, weinig kosten en veel verkeer (denk aan een beurs, feest of stapeltjes voor medewerkers). Een set van 500 kaarten kost € 275.
Podcast shorts
We helpen je graag met podcast shorts om ook je socialmediakanalen te vullen. Hier rekenen we € 195 per short voor, inclusief ondertiteling en social copy. Bij de meeste afleveringen maken we 2 of 3 shorts. Totaal dus € 400 – € 600 per aflevering.
Campagne
Over de extra content en de campagnes hebben we het in deel drie over. Toch alvast goed om hier over na te denken in deze tweede fase.
Zelf podcast maken of laten maken?
Afhankelijk van je expertise op het gebied van productie en audio kun je de podcast in-house maken. Hou dan rekening met de aanschaf van apparatuur, de voorbereiding, montage en online zeggen en hosten van je afleveringen. Ga je ook werken met video, dan is onze stelregel dat het ongeveer 3 keer zo complex wordt. Niet erg, want met video kun je veel meer extra content maken. 5 tips:
- Apparatuur, zoals een recorder, goede XLR-mics en koptelefoons
- Een opname-studio of plek in je kantoorpand met goede isolatie
- Software om je podcast te monteren (zoals Adobe Audition of als je video hebt DaVinci Resolve gratis)
- Podcast hosting om je podcast op te slaan
- Expertise om je podcast te laten groeien in de diverse kanalen
Wil je zelf aan de slag?
Wij geven via Frankwatching de Training podcast maken.
Stap 3: hosting en distributie
Je podcast in alle podcast apps, zodat iedereen kan luisteren. Het mooie van on-demand audio is dat jij niet bepaald wanneer iemand luistert. En waarom. Naast on demand is het ook always-on content. Die podcast staat jarenlang online en is goed vindbaar. Waar we rekening mee houden:
- SEO-proof titels en omschrijvingen
- Een landingspagina met je afleveringen
- Artikelen rondom je afleveringen
- Hosting waar je meer mee kan
- Campagne voor een boost onder de doelgroep
We denken als contentstrateeg mee. En daar is lastig een prijs op te plakken. Toch doe ik een schot voor de boeg als het gaat om distributie en kosten van het optimaal verspreiden van je podcast.
Campagne bij een podcast
Een goede campagne zorgt voor een boost onder de doelgroep en kost € 1500 tot € 3500. Dit is inclusief het mediabudget. We zetten dan de doelgroep op, maken assets voor je campagne en sturen bij (ongeveer een maand). Daarna kunnen we altijd verder kijken. Hou rekening met een mediabudget van hetzelfde bedrag. Ook hier is het maatwerk.
Kosten hosten van je podcast
Dit kost € 269 per jaar via ons. Dezelfde prijzen vind je online. Als wij het doen, zorgen we voor het op tijd inplannen van je afleveringen. Ook hebben we dan alle statistieken bij elkaar. Andere voordelen van onze hosting: we kunnen pre-rolls plaatsen. Dat is handig, want stel je voor dat je een evenement hebt. Dan kun je een bepaalde periode deze audio-advertentie voor je afleveringen plaatsen. Ook dat nemen we uit handen.
De kosten van een pre-roll advertentie maken en plaatsen kost vanaf € 950.
Maak impact met jouw podcast.
Maak impact met jouw podcast.
Maak impact met jouw podcast.
Maak impact met jouw podcast.
Maak impact met jouw podcast.
Kosten podcast laten maken op een rij
Als we alles op een rij zetten, dan zijn de kosten van een podcast laten maken door een full service podcast agency de volgende. Een overzicht voor 5 of 8 of 10 podcast-afeleveringen (de meest gevraagde aantal podcasts die klanten vragen) en dan audio en video. Afhankelijk van een aantal keuzes en zonder extra’s kost een podcast:
- Full service podcast audio: 5 afleveringen totaal € 13.550
- Full service podcast audio: 8 afleveringen totaal € 18.800
- Full service podcast audio: 10 afleveringen totaal € 22.300
Ga je voor video, dan reken ik nog shorts en campagne mee. Dat heb je een goed totaalbeeld wat een podcast kost met video.
- Full service podcast video: 5 afleveringen totaal € 25.250
- Full service podcast video: 8 afleveringen totaal € 33.500
- Full service podcast video: 10 afleveringen totaal € 39.000
Als het goed is heb je nu een goed beeld bij wat een podcast kost en het verschil in kosten tussen een audio-only en de prijs van een videopodcast.
Uiteraard is van alles mogelijk. Zo maken we voor veel klanten nog veel meer content. Denk aan explainer-video’s en YouTube campagnes.
Ingewikkelde vraagstukken helder overbrengen
Podcasts voor overheid
Hoe breng je een ingewikkeld vraagstuk over op de doelgroep? Wij denken mee over het format, de inhoud en verspreiding van jouw podcast. Het eindproduct is vaak meer dan een podcast. We maken bijvoorbeeld socialmediacontent en artikelen.
Bij podcasts voor overheid houden we altijd rekening met de eisen voor digitale toegankelijkheid. Zo zorgen we voor transcripties en ondertiteling bij video-podcasts.
Leadgeneratie en werken aan je merk
Podcasts voor B2B
Wil jij meer klanten bereiken, leads genereren of aan je merk werken? Dan is een eigen podcast een goed idee. De cijfers liegen er niet om. Steeds meer mensen luisteren podcasts om bij te blijven in hun vakgebied. Word autoriteit met een podcast.
Een podcastproductie delen we op in drie stappen: strategie, productie en distributie. Bij elk project bepalen we samen wie welk deel op zich neemt.
90%
Een sterke podcast bestaat voor 90% uit werkzaamheden rondom de opname zelf.
Hulp nodig?
Heb je ons Podcast Playbook al gedownload? Hiermee kun je de eerste voorbereiding zelf doen. Wij gebruiken ‘m zelf ook om alles wat je nodig hebt in kaart te brengen.